Aspekty prawne tworzenia identyfikacji wizualnej marki modowej – cz. II
[Prawo autorskie,Prawo mody]

picjumbo.com_HNCK5096

W pierwszym przykładzie kiedy to zlecamy wykonanie powyżej wymienionych elementów identyfikacji wizualnej jednemu podmiotowi, powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na kwestię przeniesienia majątkowych praw autorskich,  jak również wykonywania osobistych praw autorskich. Wiadomym jest, że przeniesienie na nas majątkowych praw autorskich uważa się za skuteczne jeżeli zostało za nie uiszczone konkretne wynagrodzenie.  W innym przypadku zapis o braku odpłatności musi być zawarty w umowie, gdyż w przeciwnym razie twórca będzie miał pełne prawo do domagania się od nas wynagrodzenia. Dodatkowo powinniśmy zwrócić również uwagę na dookreślenie wszystkich pól eksploatacji na których będziemy korzystali z dzieła. Pominięcie jednego z pół eksploatacji będzie dla nas bolesne w skutkach, ponieważ twórca będzie mógł m.in. domagać się dodatkowego wynagrodzenia za wprowadzenie go aneksem do umowy.

Ponadto jedną z najważniejszych kwestii jest zabezpieczenie swoich interesów na wypadek, gdyby zbywca nie był uprawniony do przeniesienia na nas praw w zakresie określonym w umowie. O co tutaj chodzi? Żeby lepiej zobrazować niniejszą kwestię wyobraźmy sobie sytuacje kiedy to okazuje się iż projekty metek naszych ubrań są niczym innym jak idealną kopią metek innego projektanta albo gdy szata graficzna naszej strony została całkowicie skopiowana bądź jedynie nieznacznie zmieniona w stosunku do strony z której została „skradziona”. W sytuacji takich naruszeń wiadomym jest że pokrzywdzony takim działaniem zwróci się z roszczeniami do nas, warto zatem zabezpieczyć się przed taką sytuacją dodając odpowiednie zapisy do treści umowy, aby nie ponosić konsekwencji za cudze działania.